E-mailadres: pts@scoutingulestraten.nl
De Truck.
RestauratieProject 2018.
De Historie.

In november 1992 kwam een staflid van Scouting Don Bosco op het lumineuze idee om een oude legertruck aan te schaffen.

Dit om het alom bekende vervoerprobleem van onze Scouting op te lossen. Maar nadat het eerste enthouisiasme was weggeëbt kwamen de eerste praktische problemen te voorschijn.

Na veel speur- en denkwerk bleek dat wij niet de eerste waren met dit idee. In Den Helder zit namelijk de Stichting Trace. Laat hun nu precies dezelfde truck reeds in exploitatie hebben.

Na veelvuldig overleg met Stichting Trace bleek het ons ook een haalbare zaak om zo’n ding op de weg te zetten en te houden. De initiatiefnemers uit Ulestraten, zijnde Pedro Kuijpers,

John van Weersch, Peter Huijts en Jan Aarts, konden aan de slag.

Een informatiebrochure werd in elkaar gezet, en toen de boer op om sponsoren te vinden. Want geld was op dat nog moment het enigste struikelblok.

De historie

Echter zeer snel na de introductie van PTS bleek dat onze truck een razend succes zou gaan worden.

Dus niet lang geaarzeld en met financiele injecties vanuit het beheerdersteam werd overgegaan tot de aanschaf van de uit 1958 stammende DAF YA 126.

17000 km op de klok en puntgaaf.

Tientallen jaren had hij staan te rusten in een loods van een mobilisatiecomplex. Wreed werd de truck uit zijn rust gehaald, want eenmaal in ons bezit werd hij volledig gestript.

Alles werd door ons gezandstraald, opnieuw in de grondlak gezet, en in een nieuw wit jasje gezet.

3 maanden lang dag in, dag uit waren we bezig met het presentatieklaar maken van onze truck.

Op 1 juli 1993 was het dan eindelijk zover:

De presentatie van de truck tijdens het jaarlijkse touwtrekkampioenschap, georganiseerd door CV de Kuutebieters.

Zij gaven de presentatie van de truck nog meer glans door op dit krachtpatsers-evenement een trucktrekwedstrijd aan de reeds bestaande touwtrekwedstrijden toe te voegen.

Sindsdien “tuft” onze vereniging er vrolijk op los om allerlei hand- en

spandiensten te verlenen bij het jeugd- en vrijwilligerswerk.

Na  deze presentatie ontspon onze truck zich tot een geweldige publiciteitstrekker, en een ideaal vervoermiddel voor onze vereniging.

In juli 1995 werd de truck gecompleteerd met een bijbehorende legeraanhanger. Ook deze aanhanger werd geheel ontdaan van z’n  groene jasje, en werd in een nieuw wit jasje gestoken.