Corona: Scouting PER DIRECT weer van start

Ulestraten, 3 februari 2021
Beste stafleden, ouders en leden van Scouting Ulestraten,

Nederland is de komende tijd nog grotendeels in lockdown. Maar voor kinderen en jongeren is het belangrijk elkaar te kunnen ontmoeten en te kunnen bewegen. Dit belang heeft Scouting Nederland in de gesprekken met de overheid onderstreept. Met een mooi resultaat: binnen de nieuwe routekaart met maatregelen vanuit de overheid is er nu een uitzondering voor sport- én jeugdactiviteiten waaronder Scouting. Daar zijn we ontzettend blij mee! Dit betreft het organiseren van reguliere opkomsten voor kinderen en jongeren t/m 17 jaar.

Voor jeugdleden t/m 17 jaar kunnen de fysieke opkomsten PER DIRECT doorgaan.
a) Jeugdleden en speltakken van 18 jaar of ouder hebben géén fysieke opkomsten of activiteiten.
b) Spreid opkomsten zodat iedere speltak gescheiden kan draaien. Dat mag per ruimte (lokaal, veld, bos etc. Overweeg om per speltak op aparte tijden te draaien.
c) Voor jeugdorganisaties geldt dat activiteiten binnen plaats mogen vinden. Er geldt daarbij geen beperking op het aantal personen. Echter, om de risico’s op verspreiding van het virus te beperken is het advies opkomsten zoveel mogelijk buiten plaats te laten vinden, tenzij het niet anders kan. Bijvoorbeeld wanneer het hard regent of wanneer je gaat knutselen. Neem als uitgangspunt dat je je actieve activiteiten buiten doet, en de rustigere activiteiten binnen. Wissel buiten en binnen met elkaar af. Trek warme kleding aan en ventileer binnen.
d) Houd rekening met de avondklok. Eindig avondopkomsten op tijd en pas eventueel opkomsttijden aan. Voor vrijwilligerswerk is het niet mogelijk een ontheffing op de avondklok te krijgen.
e) Acties langs de deuren zijn toegestaan. Houd je aan de algemene corona- en hygiënemaatregelen.

De nieuwe Scoutingrichtlijnen gaan dus per direct in.
Nog steeds blijft gelden: zoek de grenzen van de regels niet op en neem je verantwoordelijkheid als groep. De ontwikkelingen van nieuwe virusvarianten geven genoeg redenen om voorzichtig om te gaan met de mogelijkheden die de Scoutingrichtlijnen bieden. Doorgaan met online opkomsten of deze afwisselen met fysieke opkomsten is ook mogelijk. Tref daarom goede voorbereidingen waar alle stafleden achter staan, en informeer leden en ouders hierover.
Bij vragen kun je verwijzen naar de algemene informatie (factsheet) van Scouting Nederland.

Met vriendelijke groet,
Bestuur Scouting Ulestraten

deze tekst is tevens per email naar alle ouders gezonden en gepubliceerd op onze website www.scoutingulestraten.nl