Onze WelpenKunstenaars

Bij deze het verslag van het Vaardigheidsweekend Kunstenaar voor de Welpen van 8 - 10 maart 2024.

Na een tweetal opkomsten zelf kunstzinnig bezig geweest te zijn met het maken van eigen kunst, was het nu tijd voor wat meer diepgang..

Vrijdagavond, nadat de slaapplekken waren klaargemaakt in de verschillende hokken, gingen de welpen op pad om de Kunstfietsroute van Ulestraten in aangepaste vorm te lopen. Gemeente Meerssen | Kunstfietsroute Ulestraten Aansluitend een film kijken op groot scherm in de zaal en daarna lekker naar bed. Na wat kleine interventies van het stafteam was rond 1:00 uur iedereen in diepe slaap.

Zaterdagochtend rond 7:00 uur waren de eerste welpen wakker en om half negen waren ook de welpen die niet waren blijven slapen aanwezig voor het ontbijt. Even nog snel een lunchpakket maken, want we gingen met z'n allen met de trein naar Heerlen. Voor sommige welpen de eerste keer dat ze in de trein zaten. Op het station kwam Danny van de Scouts aansluiten en gezamenlijk gingen we op weg naar de eerste activiteit van de dag: Een technische rondleiding voor het PLT theater in Heerlen. Als echte artiesten mochten we via de artiesteningang naar binnen, op naar de artiestenfoyer.

Het werd een hele leuke, interessante en spannende rondleiding van de kelder tot de ruimtes boven de zaal, maar de welpen zijn niet zo snel bang voor hoge hoogtes, dat in tegenstelling
tot niet nader te noemen teamleiders en groepsbegeieiders. Eenmaal terug op de begane grond was er nog tijd voor een workshop licht in de kleinste zaal van het theater

Na deze mooie ochtend en de lunch waar de moeder van Lieke ons kwam uithelpen, was het tijd voor Crazy88, een fotowedstrijd in twee groepjes met 15 kunstzinnige opdrachten waarbij de welpen op de foto moesten met verschillende beelden, schilderijen, fonteinen en oudere mensen.

Deze opdracht bracht ons ook naar de Pancratiuskerk in het centrum en daar werden we persoonlijk door de Deken, spontaan uitgenodigd om de kerktoren te beklimmen om daar de klok te luiden en het carillon te bespelen. Daar konden we natuurlijk geen nee tegen zeggen en zo waren we allemaal toch wel blij dat de Deken 30 jaar lid was van Scouting! Voordat we de trein terugnamen naar Meerssen, hebben we nog wat gedronken op het terras en de welpen hebben met een spontaan optreden nog 2,90 euro opgehaald voor het dak!

Eenmaal terug in Meerssen, nog even de laatste boodschappen doen voor het avondeten en eenmaal bij het gebouw, kwam de moeder van Noa ons helpen met het bakken van de allerlekkerste pannenkoeken ever!
Na het eten nog een ren-je-rot quiz gespeeld waarbij degene met een goed antwoord een deel van het schilderij mocht inkleuren. Ook deze dag weer afgesloten met het vervolg van de film en de zaterdag was meer dan geslaagd! Zondagochtend, alweer de laatste dag. Na het ontbijt stoom afblazen met Thomas met een potje Bulldog en voordat we het wisten kwamen de eerste bezoekers van ons Welpenmuseum al binnenlopen.

Het moge duidelijk zijn dat alle welpen hun vaardigheidsinsigne Kunstenaar hebben verdiend!

Nog even afsluiten en alle persoonlijke kunst verzamelen en het weekend zat er op!

Gelukkig hebben we de foto's nog: https://my.hidrive.com/share/6y924nh2qx#$/2024%20Welpen%20Kunstenaar