(Voorlopig) Besluit opkomsten tijdens Corona-crisis

Beste ouders, jeugdleden, stafleden, PlusScouts, en andere Scoutinvrienden,

Op vrijdag 24 april jl ontvingen we van Scouting Nederland een versoepeling van de corona-maatregelen voor Scoutingleden. Als Bestuur van Scouting Ulestraten hebben we deze versoepeling,
en de daarbij horende nadere uitwerking, besproken en zijn tot het besluit gekomen dat: (voor de uitgebreide versie van de richtilijnen zie link hieronder)

1) er in onze vereniging geen opkomsten georganiseerd mogen worden omdat de Gemeentelijke verordening dit niet toestaat;
2) er in onze vereniging geen enkele opkomst voor 15 mei 2020 georganiseerd mag worden;
3) er in onze vereniging geen opkomsten georganiseerd mogen worden zolang er door Scouting Nederland afstandsbeperkende richtlijnen gelden voor leeftijdscategorieën.

Nadere toelichting op dit besluit:
ad 1) Op dit moment is er vanuit de Gemeente Meerssen nog geen toestemming om jeugdbijeenkomsten (alle leeftijden) te mogen opstarten. Het is onduidelijk wanneer Gemeente Meerssen dit
verbod opheft.
ad 2) Deze datum is gekozen in verband met Mei vakantie en de verruimde opstelling van de lagere scholen per 11 mei 2020.
ad 3) Op dit moment zijn er afstandsbeperkende maatregelen voor alle scoutingleden ouder dan 10 jaar. Concreto betekent dit dat wij alleen opkomsten (onder voorwaarden) voor de speltakken
Bevers en Welpen toestaan. Voor opkomsten Scouts en Explorers stellen wij ons op het standpunt dat het voor onze leden nagenoeg onmogelijk is om de afstandsbeperkende maatregelen van
1,5m afstand tijdens het Scoutingspel kunnen garanderen. Derhalve voorlopig geen opkomsten Scouts en Explorers.

Als aanvulling op bovenstaande geven wij aan dat het organiseren van opkomsten Bevers en Welpen alleen kan worden toegestaan indien er voldaan wordt aan (een groot) aantal specifieke voorwaarden. Deze voorwaarden willen wij samen met de stafleden Welpen op vrijdag 8 mei a.s. bespreken. Hiertoe ontvangen de stafleden Welpen binnenkort een uitnodiging.
Voor de Bever opkomsten is inmiddels het besluit gemaakt dat deze tot een nadere datum niet door zullen gaan. De reden van hiervan is dat het merendeel van de stafleden Bevers werkzaam zijn met/in corona risicogroepen. We komen hiermee tegenmoet aan de wens die door onze stafleden Bevers is uitgesproken.

Zodra de beperkende maatregelen versoepeld worden en er uitbreiding van opkomsten mogelijk is zullen wij als Bestuur jullie hiervan op de hoogte brengen.

Wij hopen dat jullie begrip hebben voor ons besluit. Voor meer informatie over Scouting en het corona virus verwijzen wij naar de website van Scouting Nederland.

Met vriendelijke groet,
Bestuur Scouting Ulestraten

Scouting Nederland en Corona
Richtlijnen (factsheet) Activiteiten