Dit zijn de speltakken die actief zijn binnen Scouting Ulestraten.
Om lid te worden bezoek je de bijeenkomst van de speltak die bij jouw leeftijd hoort en
vraag je aan de teamleider of je lid kan worden.

Welpen
De welpen (voorheen Esta's) zijn jongens en meisjes van 7 tot 11 jaar.
Het basis spelthema is de vernieuwde versie van Jungleboek. De hoofdpersoon is Mowgli die zijn ouders kwijt raakt en verdwaald in een grote jungle.

Mowgli wordt in bescherming genomen door vader en moeder wolf en hun welpen. Samen met Shanti het meisje uit het dorp en andere rimboedieren zoals Baloe en Bagheera beleeft Mowgli avonturen op de Khaali Jagahvlakte, Nishaaniplaats en bij de Talaabpoel.

Het programma is altijd een verrassing. Mede aan de hand van de spelvisie SCOUTS (Samen, Code, Outdoor, Uitdaging, Team en Spel) wordt er voor deze leeftijdsgroep een afwisselend programma gedraaid.

Als het weer het toe laat, wordt het programma buiten gespeeld. Oude kleren en goede schoenen zijn aan te raden. Er wordt vlaggenroof gespeeld, verstoppertje, balspelen, knopen, (speur-)tochten gelopen en natuurlijk af en toe gecontroleerd een vuurtje stoken. Net als de wolvenwelpen in het Jungleboek leren de welpen om samen te spelen en de natuur te waarderen en gebruiken. De jaarlijkse hoogtepunten zijn: de welpenweekenden, het groepsweekend in Opoeteren en de welpendag in de regio.

De vaste wekelijkse bijeenkomst is op vrijdagavond van 19.00 uur tot 20.30 uur.